Pages

04 July 2011

BERSIH 2.0 dan Ordinan Darurat


Lewat ini, kalau kita baca akhbar atau mendengar berita di radio mahupun televisyen, berita tentang Perhimpunan BERSIH 9 Julai 2011 menjadi tajuk wajib. Bagi mereka yang jarang mengambil tahu hal-ehwal semasa, pendek kata BERSIH ini adalah suatu perhimpunan demi menyuarakan 8 tuntutan terhadap Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Berikut adalah tuntutan mereka:

1. Bersihkan senarai pengundi.
2. Mereformasi undi pos.
3. Menggunakan dakwat kekal.
4. Masa kempen minima 21 hari.
5. Media yang bebas dan adil.
6. Pengukuhan institusi awam.
7. Hentikan rasuah.
8. Hentikan politik kotor.

Kelompok kerajaan dilihat sangat khuatir dengan perhimpunan ini manakala kelompok pembangkang pula dilihat sangat menyokong.

Kerajaan khuatir dengan perhimpunan ini kerana takut berlakunya kekecohan yang menggugat keselamatan dan ketenteraman awam. Pembangkang pula menyokong perhimpunan ini kerana katanya tuntutan BERSIH ini selari dengan apa yang mereka inginkan selama ini yakni pilihanraya yang bersih.

Dalam usaha kerajaan menyekat penganjuran perhimpunan ini, beberapa individu telah ditahan di bawah   Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 oleh pihak polis kerana dipercayai terlibat dalam aktiviti berunsur subversif (menggugat ketenteraman awam).

Persoalan yang timbul adalah adakah tindakan pihak polis menggunakan Ordinan Darurat untuk menahan mereka yang terlibat dalam penganjuran BERSIH adalah tindakan yang sah dari segi undang-undang.

Kalau sudah namanya pun Ordinan Darurat, semestinya ordinan ini berkuatkuasa dalam tempoh darurat. Memandangkan pihak polis menggunakan ordinan ini, adakah bermakna Malaysia berada dalam keadaan darurat?

Perlembagaan Persekutuan Perkara 150(7) menyebut:

Apabila habis tempoh enam bulan daripada tarikh Pengishtiharaan Darurat itu terhenti berkuatkuasa, apa-apa ordinan yang diishtiharkan menurut Pengishtiharaan itu dan apa-apa undang-undang yang dibuat semasa pengishtiharaan itu berkuatkuasa, iaitu setakat mana ianya tidak mungkin dapat dibuat dengan sahnya jika tidak dengan Perkara ini, hendaklah terhenti berkuatkuasa, kecuali mengenai perkara-perkara yang telah dilakukan atau tidak dilakukan sebelum habis tempoh enam bulan yang tersebut itu.

Menurut Perlembagaan Persekutuan, undang-undang yang dibuat oleh YDPA semasa darurat akan terhenti berkuatkuasa enam bulan selepas perintah darurat ditarik balik. Justeru, sekiranya benar Pengishtiharaan Darurat telah ditarik balik maka Ordinan Darurat 1969 tidak berkuatkuasa lagi.

Persekutuan Tanah Melayu yang kini Malaysia telah diishtiharkan darurat sebanyak 3 kali:

1) 1948: Pemberontakan komunis.
2) 1964: Konfrontasi Indonesia.
3) 1969: Peristiwa berdarah 13 Mei.

Namun tidak satupun daripada Pengishtiharaan-pengishtiharaan Darurat tersebut pernah ditarik balik. Ini menunjukkan Malaysia sememangnya masih lagi, daripada segi undang-undang berada dalam keadaan darurat sekaligus membenarkan pihak polis menggunakan Ordianan Darurat untuk mencegah BERSIH.

Kali ini Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) direhatkan tetapi Ordinan Darurat pula menunjukkan taringnya. Meskipun begitu, kita harus ingat, taring Ordinan Darurat adalah setajam dan sepanjang taring ISA.

Persoalan adakah wajar atau tidak kerajaan tidak menarik balik Pengishtiharaan Darurat jawapannya sememangnya tidak wajar sama sekali namun itu bukanlah tujuan post kali ini ditulis.
Saya cuba melihat rasional kebimbangan yang dirasai oleh pihak kerajaan. Namun saya tidak dapat melihat logiknya bagaimana jika benar perhimpunan ini bertujuan menuntut pilihanraya yang bersih, boleh bertukar kepada kekecohan yang boleh menggugat keselamatan awam melainkan:

A) Peserta BERSIH sendiri yang memang sengaja hendak menimbulkan kekecohan dan mengganggu-gugat ketenteraman awam dan tuntutan mereka itu sebenarnya hanyalah perkara sampingan.
B) Berlaku pertembungan atau provokasi antara pihak penyokong BERSIH dan pihak penentang BERSIH.

Seharusnya pihak kerajaan tidak menggelabah tak tentu hala. Biarkan sahaja perhimpunan tersebut diadakan. Pihak polis dan FRU bertindak sebagai pengawas. Jika perlu kerahkan juga Angkatan Tentera Malaysia ke lokasi perhimpunan. Kita sama-sama lihat sejauh mana bersihnya BERSIH ini.

Kalaulah A yang berlaku, maka sewajarnya mereka semua disumbatkan ke dalam tahanan sama ada di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atau Ordinan Darurat. Jika benar BERSIH mempunyai niat yang bersih maka A tidak patut berlaku.

Tetapi sekiranya B yang berlaku, maka pihak kerajaan seharusnya dipersalahkan juga kerana tidak menghalang perhimpunan Patriot anjuran Pemuda UMNO diadakan pada tarikh yang sama yang mana mampu dihalang oleh kerajaan kerana penganjurnya adalah Pemuda UMNO sendiri. Begitu juga Ibrahim Ali perlu dipersalahkan kerana mengajak ahli Perkasa untuk turut berhimpun pada hari yang sama.

Perhimpunan Patriot dan perhimpunan Ibrahim Ali adalah dua tindakan yang bodoh sebenarnya kerana dua pehimpunan menambahkan lagi risiko berlakunya kekecohan dan keganasan. Kalaulah benar perhimpunan mereka bertujuan untuk menyatakan bahawa BERSIH bukan mewakili suara seluruh rakyat Malaysia mengapa mereka tidak memilih hari lain untuk berhimpun?  Ini jelas menunjukkan niat Perhimpunan Patriot dan perhimpuana Ibrahim Ali ini bertujuan memberi provokasi kepada BERSIH.

Nah siapa kata wakil rakyat dan graduan Oxford bijak?

No comments: