Pages

16 May 2009

Guru

Sepanjang hayat saya yang kini hampir mencecah 20 tahun, saya telah belajar bersama terlalu banyak guru baik daripada yang lebih tua, yang sebaya dengan saya mahupun yang lebih muda. Melalui merekalah saya belajar mengenal tuhan, mengenakan diri sendiri dan seterusnya berupaya meneruskan kehidupan sehingga ke hari ini. Justeru, di sini saya ingin merakamkan penghargaan yang tidak terhingga kepada semua guru-guru saya di atas jasa mereka yang tidak terbalas. Semoga Allah merahmati mereka dan mengurniakan ganjaran yang setimpal dengan budi baik mereka.

Sepanjang tempoh itu jugalah saya telah menemui pelbagai jenis guru. Yang terbaik dalam kalangan mereka adalah guru yang memiliki komitmen yang tinggi dalam mendidik pelajar. Mereka mengajar sehingga pelajar benar-benar faham dengan apa yang diajarkan. Mereka bersedia melayan semua soalan yang dikemukakan oleh pelajar. Mereka bersedia mengajar meskipun di luar kelas dan bukan dalam waktu persekolahan. Mereka mengajar pelajar nilai-nilai kehidupan dan bukannya sekadar tertumpu pada sukatan matapelajaran sahaja. Inilah perwatakan guru yang sejati.

Sebaliknya ada di antara mereka yang mengajar sekadar untuk mendapatkan duit, sekadar melepaskan batuk di tangga. Mereka hanya melayan pelajar dalam waktu kelas sahaja dan menerangkan sekadar apa yang terdapat dalam sukatan pelajaran sahaja. Mereka tidak peduli sama ada pelajar faham atau tidak apa yang disampaikan asalkan mereka sudah mengajarkan mata pelajaran tersebut.

Setelah melangkah ke alam universiti, saya dapati terdapat sesetengah pensyarah (bukan semua) yang lebih cenderung dengan sikap yang kedua. Kononnya ada fahaman bodoh lagi karut yang mengatakan tugas pensyarah adalah untuk memberi syarahan dalam kelas dan persoalan sama ada pelajar faham atau tidak terpulang kepada pelajar itu sendiri.

Fahaman seterusnya ialah pensyarah hanya bertanggungjawab mengajar apa yang terdapat dalam sukatan matapelajaran sahaja dan selebihnya adalah tertakluk kepada pelajar itu sendiri. Maka ada di antara mereka yang sekadar menayangkan slide-slide yang berisi maklumat mata pelajaran dan membacakan apa yang tertulis di atasnya tanpa mengambil kira sama ada pelajar faham ataupun tidak.

Jika fahaman bodoh ini benar, maka sia-sialah pelajar membayar puluhan ribu ringgit untuk ke universiti. Sia-sia sahaja pensyarah memiliki PhD dan dibayar ribuan ringgit jika peranannya hanya untuk membacakan slaid. Sia-sialah ilmu yang dimiliki oleh pensyarah kerana tidak dikongsi kepada oleh lain dan kemudiannya akan lenyap apabila pensyarah tersebut dihantar ke kubur. Dengan sebab pengaruh fahaman bodoh ini jugalah pelajar universiti di Malaysia mempunyai ilmu pengetahuan yang terhad kerana mereka hanya diajar dengan apa yang terdapat dalam sukatan matapelajaran sahaja.

Pada pendapat saya, sekiranya fahaman ini tetap ingin ditegakkan, lebih baik kita ambil seorang budak tadika sebagai pensyarah kerana bayarannya lebih murah berbanding seorang pemegang Phd kalu tugas pensyarah itu sekadar membacakan slide kerana kemahiran tersebut juga dimiliki oleh kanak-kanak tadika.

6 comments:

dhue comel said...

slamat hary guru...

Syauqani said...

ku tujukan posting ini kepada "lecturer cxxxxxx"....semoga berbahagia selalu....hehe :)

dhue comel said...

ko nie.. tak baek tol la... sbenanye, die pown bnyak tanye aku gak... biar la... die tgh exited lagy, tak lame lagy hilang la nafsu buaye die tu.. hehehe....

Anonymous said...

ni bile nak ade yg baru nie...

ain farahain said...

adekah ko mrujuk kpd Dr. yg tlah meng'fail'kan ak?
haha~

syfadh said...

ini adalah pernyataan umum tiada kene mengena dengan dr yg tlh menggagalkn ko