Pages

10 April 2009

Pukul Rusuk Politik

Musim peperiksaan menyebabkan saya terlepas daripada mengikuti banyak detik-detik bersejarah yang berlaku dalam arena politik negara. Perhimpuanan Agung UMNO, pertukaran tampuk pimpinan, pilihanraya kecil dan rombakan cabinet semuanya hanya dapat saya ikuti secara sepintas lalu. Namun seperti biasa, saya ingin memberi komen terhadap yang berlaku terutama dalam arena politik belakangan ini.

UMNO sekali lagi bertukar pimpinan. Kali ini nakhodanya Datuk Seri Najib Tun Razak (DSNTR). Sama-sama kita lihat apakah kemampuannya. Apakah beliau akan berdaya menandingi rekod Tun Dr Mahathir atau beliau hanya sekadar biasa-biasa sahaja seperti Tun Pak Lah.

Walaubagaimanapun sudah kelihatan isyarat awal yang tidak begitu menyenangkan hati. Barisan Nasional hanya menang satu daripada tiga kerusi yang dipertandingkan baru-baru ini. Apakah sebabnya? Saya pun kurang pasti. Apakah hanya orang UMNO sahaja yang suka DSNTR tetapi rakyat tidak suka?

Bila difikirkan, mungkin juga kerana masih lagi terdapat pemimpin korup, pengamal politik wang@rasuah yang dibenarkan bertanding dalam Perhimpunan Agong UMNO baru-baru ini dan terpilih pula memegang jawatan. Bagaimana ini boleh berlaku? Entah apalah yang difikirkan oleh perwakilan UMNO ketika mengundi, adakah mereka mengundi mengikut pilihan hati mereka dan bukannya pilihan rakyat?

Sekalung tahniah kepada pihak Pakatan Rakyat yang menang dua kerusi. Tapi yang saya pelik tiada pula kedengaran ucapan terima kasih daripada PR kepada BN kerana tidak main kotor. Maklumlah orang dah menang. Apa dia peduli. Cuba kalau kalah habis dicanangnya yang si pihak lawan bermain kotor. Bila kita menang kita kata sebab memang kita baik, kita bagus, pasal itu kita menang dan bila kita kalah kita kata lawan tidak bagus, lawan jahat, lawan main kotor. Pendek kata menang atau kalah hanya kita yang baik dan lawan kita sentiasa buruk. Inilah namanya politik tahi sebab politik cara ini kotor sentiasa, tak tahulah pula kalau ada tahi yang bersih.

Dahulu bila diumumkan pilihanraya kecil dibuat selepas pemilihan UMNO. Ada orang memekak tidak puas hati tengok-tengok dia pula menang, terus tutup mulut senyum sampai ke telinga. Asal menang saja terus puas hati, suka hati. Bila kalah bukan main lagi dia panas hati.

Dan yang bagusnya tak pula kedengaran BN kata PR main kotor dalam pilihanraya yang menyebabkan mereka boleh menang. Jadi sekarang saya keliru, mana satu yang bersifat Islam mana satu yang kurang bersifat Islam? Agaknya pihak yang kalah kali ini lebh jantan daripada pihak yang menang.

Anda tidak perlu teka sama ada saya penyokong BN ataupun PR dan kalau anda semak pun dalam senarai nama ahli kedua-dua pakatan anda tidak akan jumpa nama saya. BN saya kritik PR pun saya kritik, bukan kerana saya ini sempurna cuma sekadar prihatin.

Pesanan saya kepada mereka yang taksub kepada parti politik, komen anda tidak diperlukan di sini kerana saya cukup kenal dengan tabiat orang-orang taksub seperti anda. Asal saja perkara itu dibuat oleh mereka yang anda sokong benda haram pun boleh jadi halal. Kalau anda para pembaca tidak percaya, silalah berkunjung ke laman web tranungkite online. Bukannya saya ingin mempromosikan laman web ini tapi untuk menjadi bukti betapa bodoh orang yang taksub politik.

No comments: