Pages

26 December 2008

PAS dan Hudud

Pilihanraya Parlimen Kuala Terengganu yang akan datang menyaksikan Parti PAS sekali lagi membangkitkan isu hudud sebagai suatu cogan untuk meraih undi rakyat.

Sebagaimana yang telah dijangka, pastinya puak-puak kafir menentang pelaksaan hukum hudud di Malaysia dan tidak kurang juga orang Islam yang turut menentang pelaksaan hukum ini dengan beribu alasan yang tercapai dek akal mereka.

Kita sedia maklum yang pelaksanaan hukum Islam secara menyeluruh sememangnya telah menjadi matlamat Parti Pas untuk sekian lama. Namun saya agak keliru dengan kaedah yang mereka gunakan demi mencapai matlamat ini.

Bukannya saya menentang usaha ke arah pelaksanaan hukum Islam cuma saya pelik dengan kaedah yang digunakan oleh PAS.

Pernah saya bertanya kepada guru saya yang merupakan penyokong tegar PAS, mengapa PAS tidak menjalankan usaha demi mencapai matlamat mereka itu melalui dalam UMNO itu sendiri. Lantas guru saya menjawab dengan memetik kata-kata Tuan Guru Nik Aziz yang bunyinya lebih kurang begini, "Sekiranya kita ingin membersihkan tong berisi tahi kita harus membersihkannya dari luar, bukannya masuk ke dalam tong tersebut kerana itu akan menyebabkan kita juga terkena tahi...".

Pada ketika itu jawapan tersebut agak memuaskan hati saya tetapi apa yang saya lihat sekarang PAS bukannya sekadar ingin membersihkan tong tahi tetapi ingin menghancurkan terus tong tahi tersebut. Dalam erti kata lain, PAS bukan sekadar ingin mencapai matlamat mereka yakni pelaksanaan hukum Islam tetapi sekaligus ingin meruntuhkan kerajaan sedia ada.

Kalaupun PAS masih berkata yang mereka sekadar ingin membersihkan tong tahi, saya pelik mengapa PAS menggunakan tahi untuk membersihkan tong tahi. Sungguh pelik pendekatan ini.

* Penggunaan istilah adalah kesinambungan daripada petikan kata-kata dan tiada unsur penghinaan atau provokasi

No comments: