Pages

19 December 2008

Guru Itu Tidak Ma'sum

Di sekolah saya dulu tersebar suatu fahaman karut yang guru itu tidak boleh dibantah. Walaupon konon pada dasarnya guru berkata yang murid boleh mempersoalkan tindakan mereka melalui cara yang baik dan berhemah tetapi malangnya itu bohong belaka.

Saya berani mengatakan ini kerana saya sendiri telah melalui terlalu banyak aktiviti bangkangan terhadap tindakan para guru. Memang benar bukan semua guru yang menganuti fahaman karut ini. Ramai guru yang memiliki sifat toleransi tetapi saya percaya fahaman ini bukan sahaja terdapat di sekolah saya malah di sekolah-sekolah lain juga institusi pengajian tinggi.

Guru yang menganuti fahaman karut ini menganggap murid yang membantah atau mempersoalkan mereka sebagai kurang ajar, tidak berkat dalam pelajaran dan lebih teruk lagi mereka mengharamkan ilmu yang mereka ajarkan kepada pelajar tersebut.

Saya sendiri pernah dilabel sebagai wahabi, liberal dan sesat melalui beberapa tindakan saya. Tidak kurang juga kelompok pelajar yang menyokong fahaman tersebut dengan alasan guru lebih megetahui kerana mereka mempunyai pendidikan yang lebih tinggi daripada pelajar. Namun akhirnya apabila diteliti semula jelas yang sebenarnya guru tersebutlah yang telah tersilap. Inilah yang berlaku kepada saya ketika di tingkatan 3 berkaitan isu solat dan di tingkatan empat berkaitan isu tahlil.

Sayang sekali sikap yang sedemikian bukanlah sikap seorang pendidik yang sejati. Ketahuilah yang guru itu tidak ma'sum dan mereka terdedah kepada kesilapan. Tidak kira setinggi mana kelulusan seorang guru itu, janganlah memandang rendah ilmu yang dimiliki oleh pelajar.

Ambil pengajaran daripada apa yang berlaku kepada saya. Seorang ustaz yang belajar nun jauh di Jordan mengatakan saya membawa fahaman Wahabi yang mana sebenarnya pendapat Imam Syafie, akhirnya terpaksa mengaku yang tersebut adalah pendapat Imam Syafie' namun tetap berdalih untuk tidak menerima pandapat tersebut.

Lebik buruk lagi apabila ada guru yang bertindak mengharamkan ilmu yang diajarkannya kepada pelajar. Inilah sikap seorang guru yang tidak sedarkan diri. Sejak bila pula ilmu Allah itu menjadi miliknya yang membolehkan dia senang-senang ingin mengharamkan ilmu tersebut daripada dipelajari oleh murid?

Insaflah wahai guru-guru yang berfahaman karut ini. Ingatlah yang anda tidak ma'sum dan ilmu anda juga tidak setinggi mana. Janganlah memperkecil ilmu yang dimiliki oleh murid anda kerana mana tahu mereka mengetahui apa yang tidak anda ketahui.

1 comment:

Anonymous said...

well,mayb it depends on how u express r opinion 2wards ur teacher..kdg2 kte kene fhm ade sesetengh guru tak slesa ditanyekn soalan kontroversi dihdpn org rmi,yg mngkin menunjukkn kelemahannye ble xdpt mnjwb..walaupon tidak patut seorg guru mmpunyai sifat ego,tp sprt yg penulis ckp,guru itu tidak maksum..seeloknye tanye la soalan diluar waktu kls/scr private..menjage maruah guru adlh slh 1 tanggungjwb murid..