Pages

06 November 2008

Ceriteraku... 2

Setelah berfikir kembali rasanya kenyataan yang saya keluarkan dalam post bertajuk sama yang lalu agak keterlaluan. 'This kind of people do not deserved life'.

Entah bagaimana saya boleh menyatakan orang-orang yang dihidupkan oleh Pencipta itu tidak layak hidup sedangkan Sang Pencipta sendiri merasakan yang mereka layak untuk hidup (jadi mereka pun diciptakan Allah).

Mungkin juga kerana saya terlalu beremosi ketika menulis post tersebut kesan daripada membaca artikel-artikel yang begitu mengarut sekali di blog kenalan saya.

Lantas saya menarik balik kenyataan saya berkaitan perkataan 'do not deserved live' dan memohon maaf di atas ketelanjuran penulisan saya.

Sungguhpun begitu saya tetap dengan pendirian bahawasanya menggunakan blog untuk bercerita hal-hal peribadi, membuka aib orang lain dan diri sendiri serta lain-lain perkara yang tidak berfaedah adalah amalan yang buruk dan bukan daripada kebiasaan orang-orang cerdik pandai. Malah mencerminkan kelemahan motivasi diri dan ketumpulan akal. Dengan itu saya mengutuk golongan yang sedemikian.

Ketahuilah, saya memberi nasihat kepada diri saya dan kepada anda semua sesungguhnya Allah itu menjadikan manusia dengan fungsi dan tanggungjawab yang berat dan bukannya untuk mensia-siakan kehidupan itu dengan perkara yang tidak berfaedah kepada diri sendiri mahupun orang lain. Allah berfirman:

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, mereka yang khusyuk dalam solat mereka, dan mereka yang menjauhi perkara yang sia-sia, dan mereka yang menunaikan zakat, dan mereka yang menjaga kemaluan mereka, kecuali kepada isteri-isteri mereka dan hamba sahaya yang mereka miliki sesungguhnya mereka tiadalah bersalah, barang siapa yang berkehendak melebihi daripada itu maka merekalah golongan yang sesat, dan mereka yang mereka yang menunaikan amanah dan berpegang janji, serta mereka yang menjaga solat mereka, merekalah golongan pewaris, yang mewarisi syurga lagi kekal di dalamnya..."

No comments: