Pages

01 November 2008

Minyak - Naik - Minyak

Minyak naik dan naik minyak, dua perkataan yang memberikan makna yang begitu berbeza. Minyak naik adalah singkatan kepada 'harga minyak naik' manakala naik minyak bermakna marah atau mengamuk.

Apabila minyak naik secara automatiknya masyarakat akan naik minyak. Kenyataan ini memang jelas kerana kenaikan harga minyak akan menyebabkan kenaikan harga barang. Jadi tidak ada sebab mengapa masyarakat tidak perlu marah.

Tetapi saya rasa mungkin terdapat situasi sebaliknya berlaku, iaitu minyak turun tetapi ada pihak yang naik minyak. Mengapa? Mungkin kerana penyusutan harga minyak telah menggagalkan rancangan pihak berkenaan untuk mengambil kesempatan dengan menjadikan isu kenaikan harga minyak sebagai batu loncatan untuk meraih keinginan mereka.

Tidak terkecuali, penyokong-penyokong tegar pihak tersebut. Hati mereka hancur luluh ibarat kaca yang terhempas ke batu apabila harapan yang mereka taruhkan terhadap pihak yang mereka sokong tanpa berbelah bagi tidak tercapai.

Disamping itu, saya melihat kemelesetan ekonomi global sebagai sesuatu yang membawa hikmah kepada Malaysia. Manakan tidak pergolakan dan kekecohan politik seakan reda sementara ramai pihak memberi lebih fokus kepada usaha-usaha untuk memastikan ekonomi Malaysia tidak terjurus sama ke dalam kemelesetan yang serius.

Tapi saya tidak pasti jika ada pihak tidak berhati perut yang tetap ingin mengambil kesempatan di masa yang sangat genting sebegini yang mana saya agak jika berlaku bakal membawa malapetaka besar seakan membuat ramuan sebati antara masalah ekonomi dengan masalah politik yang pastinya maha sukar untuk dirungkaikan.

Berbalik kepada situasi yang berlaku kepada 'pihak berkenaan dan penyokong-penyokongnya', saya rasa kalau kita minta komen dari orang-orang Indonesia mereka akan berkata, "kasihan amat ini anak". Kalau kita minta komen orang-orang yang sezaman dengan allayarham Tan Sri P Ramlee mereka akan berkata, "aduh, kasihan!" (filem Madu Tiga).

Mujur saja saya menjadi orang yang di atas pagar. Jadi dalam hal ini, tidak perlulah saya dikasihankan.

1 comment:

hanafana said...

askm..
ekonomi msia da kucar kacir..
ramai investor da tarik diri..dua2 kan je la agar ekonomi msia nie stabil..

ouh ye..salam ziarah!!